Διαβάστε ολόκληρη την πρόταση στα ελληνικά:
Ελλάδα: Προαπαιτούμενες Ενέργειες
Πολιτικές Δεσμεύσεις και πράξεις που λαμβάνονται, μετά από διαβούλευση με στελέχη των ΕΚΤ-ΔΝΤ-Κομισιόν:
1. Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός 2015 και Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2016-19
Εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου 2015 συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και ένα μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα, το οποίο συνοδεύεται από ένα πακέτο αξιόπιστων κέντρων. Το νέο δημοσιονομικό μονοπάτι βασίζεται σε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων 1%, 2%, 3% και 3,5% του ΑΕΠ για 2015, 2016, 2017 και 2018. Στο πακέτο περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις στον ΦΠΑ, άλλα φορολογικά μέτρα, μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, μεταρρυθμίσεις που αφορούν την ενίσχυση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και άλλα παραμετρικά μέτρα που εξηγούνται παρακάτω.
2. Μεταρρύθμιση ΦΠΑ
Εφαρμογή νομοθεσίας για μεταρρυθμίσεις στο σύστημα ΦΠΑ, που θα εφαρμοστεί από 1η Ιουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα στοχεύσει σε αύξηση των εσόδων που αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από τις παραμετρικές μεταβολές.
Το νέο σύστημα ΦΠΑ:
I. Ενοποιήση των συντελεστών σε έναν βασικό συντελεστή 23%, στον οποίο θα περιλαμβάνονται εστιατόρια και catering και έναν μειωμένο συντελεστή στο 13% για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό (εξαιρείται η αποχέτευση) και έναν ιδιαίτερα μειωμένο συντελεστή 6% για φάρμακα, βιβλία και θέατρα, ii. Άρση των εξαιρέσεων και διεύρυνση της βάσης και αύξηση του συντελεστή για την ασφάλεια και iii. Κατάργηση του μειωμένου συντελεστή στα νησιά, ξεκινώντας από τα νησιά με υψηλό εισόδημα και αυτά που αποτελούν τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς, ενώ εξαιρούνται τα πλέον απομακρυσμένα. Θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 ως αρμόζει και θα έχει στόχο δημοσιονομικά ουδέτερα μέτρα προκειμένου να αποζημιωθούν οι κάτοικοι που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες ανάγκες. Οι νέοι συντελεστές ΦΠΑ για ξενοδοχεία και νησιά θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο του 2015.
Η αύξηση στον συντελεστή του ΦΠΑ, όπως περιγράφεται παραπάνω, θα επανεξετασθεί στο τέλος του 2016, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν επιπρόσθετα έσοδα μέσω μέτρων κατά της φοροδιαφυγής και βελτιωθεί η εισπραξιμότητα του ΦΠΑ. Κάθε απόφαση για επανεξέταση και αναμόρφωση θα ληφθεί σε συνεργασία με τους θεσμούς.
3. Δημοσιονομικά διαρθρωτικά μέτρα
Εφαρμογή νομοθεσίες για:
– «διαγραφούν» οι πιθανότητες φοροαποφυγής (π.χ. αλλαγή του τρόπου ορισμού για τον χαρακτηρισμό ως αγρότης), λήψη μέτρων για αύξηση του φορολογικού συντελεστή για επιχειρήσεις το 2016 και προκαταβολή 100% του φόρου επιχειρήσεων και σταδιακά για τις ατομικές επιχειρήσεις έως το 2017. Κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στον φορολογικό κώδικα έως το 2017, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης,
– κατάργηση επιχορηγήσεων του πετρελαίου για τους αγρότες και εφαρμογή καλύτερων προϋποθέσεων, προκειμένου να καταργηθούν οι δαπάνες των επιχορηγήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016,
– σε ό,τι αφορά την αναμόρφωση των φόρων ανά ζώνη ιδιοκτησίας, θα υπάρξει προσαρμογή του φόρου ακινήτων εάν κριθεί απαραίτητο, ώστε να διασφαλιστούν τα έσοδα 2,65 δισ. ευρώ, από τη φορολόγηση ακινήτων για το 2015 και το 2016 και αλλαγή του ελάχιστου φόρου προσωπικού εισοδήματος,
– κατάργηση του διασυνοριακού φόρου που εφαρμόστηκε βάσει του νόμου (ΧΧΧΧ/2015) και αλλαγή των πρόσφατων τροποποιήσεων του ITC στον νόμο για τη δημόσια διοίκηση (ΧΧΧΧ/2015), συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής μεταχείρισης των εισοδημάτων των αγροτών,
– εφαρμογή σημαντικών μεταρρυθμίσεων στους κώδικες για τον φόρο εισοδήματος και φορολογικών εσόδων: εφαρμογή νέου Ποινικού Νόμου για την Φοροδιαφυγή και Απάτη, ώστε να μεταρρυθμιστεί το Ειδικός Νόμος Προστίμων 2523/1997 και οποιοσδήποτε άλλη νομοθεσία και να αντικατασταθεί το Άρθρο 55, παράγραφοι 1 και 2 του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων και με στόχο να εκσυγχρονιστεί και να διευρυνθεί η έννοια της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής για όλες τις μορφές φόρων. Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Αρχείων για τα πρόστιμα, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν επιβληθεί μέσω του νόμου 2523/1997, ο οποίος αφορά το φορολογικό πλαίσιο για συγκεκριμένα επενδυτικά σχήματα και των συμμετεχόντων σε αυτά, βάσει του ITC και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις καλύτερες πρακτικές της Ευρωζώνης,
– εφαρμογή νομοθεσίας για αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό: I. Εισαγωγή πλαισίου για τις ανεξάρτητες αρχές, ii. Κατάργηση των εξωδικαστικών συμφωνιών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των λογιστών (υπόλογοι), iii. Παροχή στη ΓΓΔΕ αποκλειστική οικονομική δυνατότητα και των αρμοδιοτήτων του ΓΛΚ προκειμένου να «παρακολουθεί» τα δημόσια οικονομικά και iv. Κατάργηση του γραφείου των δημοσιονομικών ελεγκτών έως τον Ιανουάριο του 2017,
– αύξηση του φορολογικού συντελεστή για το τονάζ και κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την ναυτική βιομηχανία.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2015 (I) απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος φόρων προσωπικού εισοδήματος, (ii) επανασχεδίαση και ενσωμάτωση στο ITC του επιδόματος αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερη χρονική εφαρμογή για το φορολογικό σύστημα (iii) διανομή ενός κύκλου προστίμων ώστε να διασφαλιστεί η κατανοητή και ορθή εφαρμογή του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων, (iv) και άλλες εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις όπως αναφέρονται στην έκθεση του ΔΝΤ για τη χώρα (Country Report No. 14/151).
Στην υγεία, με εφαρμογή από 1η Ιουλίου 2015: (I) επαναφορά της πλήρους συνταγογράφησης φαρμάκων generics και μη προστατευμένων από πατέντα, χωρίς εξαιρέσεις, (ii) μείωση, ως πρώτο βήμα της τιμής των μη προστατευμένων από πατέντα φαρμάκων κατά 50% και όλων των generics κατά 32,5% σε σύγκριση με την τιμή της πατέντας και ανάκληση των εξαιρέσεων εξαιτίας κεκτημένων δικαιωμάτων για φάρμακα τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά από το 2012 και (iii) επαναπροσδιορισμός και περιορισμός των τιμών των διαγνωστικών εξετάσεων προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι δομικές δαπάνες με τους στόχους του claw back και (iv) πλήρης είσπραξη για το 2015 όλων των εσόδων του claw back από τις ιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα, τη φαρμακοβιομηχανία και επέκταση των ορίων του claw back που ισχύουν για το 2015 και στο 2016.
Εφαρμογή της Επανεξέτασης του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης βάσει των συμφωνηθέντων αναφορών και σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να επιτευχθεί εξοικονόμηση δαπανών που θα αντιστοιχεί στο 1/2% του ΑΕΠ, με στόχο να χρηματοδοτηθεί, χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση η σταδιακή κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τον Ιανουάριο του 2016.
Εφαρμογή νομοθεσίας ώστε να υπάρξει:
– μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 και 200 εκατ. το 2016, μέσω στοχευμένων κινήσεων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των προμηθειών αλλά και του προσωπικού,
– εφαρμογή μεταρρύθμισης στον κώδικα εισοδήματος για (ώστε να καλύπτει και τη φορολόγηση κεφαλαίου), επενδυτικά «οχήματα», αγρότες, αυτοαπασχολούμενους κτλ,
– αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 28% από 26%,
– επιβολή φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις,
– προκήρυξη διεθνούς δημόσιας προσφοράς για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων και
– επέκταση της εφαρμογής του φόρου πολυτελείας για σκάφη αναψυχής άνω των 5 μέτρων και αύξησή του στο 13% από 10%, εφαρμοζόμενη από τον φόρο εισοδήματος του 2014 και μετά,
– άντληση εσόδων μέσω της δημοπράτησης των αδειών κινητής τηλεφωνίας 4G και 5G.
Θα επεξεργαστούμε ορισμένα μέτρα επανόρθωσης σε περίπτωση δημοσιονομικού κενού και θα αφορούν: (I) αύξηση του φορολογικού συντελεστή για έσοδα από ενοίκια, για ετήσιο εισόδημα κάτω από 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%), με επιπλέον έσοδα 160 εκατ. ευρώ και αύξηση στο 35% (από 33%) για ετήσια έσοδα άνω των 12.000 ευρώ, με στόχο επιπλέον έσοδα 40 εκατ. ευρώ, (ii) ο φορολογικός συντελεστής για επιχειρήσεις θα αυξηθεί κατά μία ποσοστιαία μονάδα (π.χ. στο 29% από 28%), κάτι το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα επιπλέον έσοδα 130 εκατ. ευρώ.
4. Μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος
Oι αρχές αναγνωρίζουν ότι ο συνταξιοδοτικό σύστημα είναι ασταθές και χρειάζεται θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις. Αυτό γιατί θα εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος του 2010 για τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα (3863/2010) και θα εφαρμοστούν στο σύνολό τους ή θα αντικατασταθούν/προσαρμοστούν οι παράγοντες βιωσιμότητας στις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ από τη μεταρρύθμιση του 2012, ως μέρος της νέας μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος, τον Οκτώβριο του 2015, για να επιταχυνθούν αντίστοιχες εξοικονομήσεις και να ληφθούν μέτρα για την περαιτέρω βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Με ισχύ από την 1 Ιουλίου 2015 οι αρχές θα εφαρμόσουν σταδιακά μεταρρυθμίσεις που θα επιφέρουν μόνιμη εξοικονόμηση του ¼-½ τοις εκατό του ΑΕΠ το 2015 και 1% του ΑΕΠ για όλο το 2016 με τη θέσπιση νόμων με την:
Δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση, συμπεριλαμβανομένης της προσαρμογής ή κυρώσεων για την πρόωρη συνταξιοδότηση και μέσω της σταδιακής κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και υιοθετώντας σταδιακά τα όρια συνταξιοδότησης των 67 ετών, ή στα 62 με 40 χρόνια ασφάλισης, από το 2022, που ισχύει για όσους θα συνταξιοδοτηθούν (εκτός από ανθυγιεινά επαγγέλματα και οι μητέρες με παιδιά με αναπηρία), με άμεση εφαρμογή.
Υιοθετείται νομοθεσία ώστε οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεων από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων να επιβαρύνονται με ετήσιο πρόστιμο, για όσους θίγονται από την επέκταση της ηλικίας συνταξιοδότησης, που ισοδυναμεί με το 10%, πάνω από την τρέχουσα ποινή του 6%.
Ενσωμάτωση στο ΕΤΕΑ (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης) για όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία ώστε να διασφαλιστεί ότι, αρχής γενομένης από 1ης Ιανουαρίου 2015 όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία θα χρηματοδοτούνται μόνον από τις δικές τους συνεισφορές.
Καλύτερη στόχευση των κοινωνικών συντάξεων, αυξάνοντας την σύνταξη του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους.
Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ για όλους τους συνταξιούχους από το τέλος Δεκεμβρίου του 2019. Αυτό πρέπει να νομοθετηθεί αμέσως και να αρχίζει (η κατάργηση) όσον αφορά το 20% των υψηλοσυνταξιούχων-δικαιούχων από το Μάρτιο του 2016, με τις λεπτομέρειες της σταδιακής κατάργησης να συμφωνούνται με τους θεσμούς.
Παγώνουν τα όρια για την μηνιαία καταβολή της βασικής συντάξης σε ονομαστικούς όρους μέχρι το 2021.
Υπάρχει πρόνοια για τα άτομα που συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015, η βασική, εγγυημένη σύνταξη να λαμβάνεται μόνο κατά την επίτευξη της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης των 67 χρόνων.
Αυξάνεται η εισφορά των συνταξιούχων υπέρ του κλάδου υγείας από το 4% στο 6% κατά μέσω όρο και επεκτείνεται και στις επικουρικές συντάξεις.
Σταδιακή κατάργηση όλων των κρατικών χρηματοδοτικών εξαιρέσεων και εναρμόνιση στους κανόνες συμμετοχής για όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία στη δομή ή τις εισφορές του ΙΚΑ από 1 Ιουλίου του 2015.
Πάνω από όλα, προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές από τις 31 Οκτωβρίου 2015 θα νομοθετήσουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις ώστε να τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016.
(Ι) Σχεδιασμός και παραμετρικές βελτιώσεις για την στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών
(II) να διευρυνθεί και να εκσυγχρονιστεί η βάση εισφοράς και σύνταξης για όλους τους αυτοαπασχολούμενους, περιλαμβανομένης της μετάβασης από το πλασματικό στο πραγματικό εισόδημα.
(iii) αναθεώρηση και εξορθολογισμός όλων των διαφορετικών συστημάτων βασικής εγγυημένης σύνταξης, μέσω δοκιμασμένων συνταγών του συνταξιοδοτικού συστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα για εργασία και τις εισφορές.
v) Εναρμόνιση εισφορών και καταβολή παροχών κανόνων και των διαδικασιών σε όλα τα κεφάλαια?
(iv) Ορθή ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, συμπεριλαμβανομένης της εναρμόνισης των εισφορών και των κανόνων για πληρωμή επιδομάτων και τον διαδικασιών σε όλα τα ταμεία.
(V) Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν συντάξεις και αντιστάθμιση από τη μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε ισχύ από 31ης Οκτωβρίου 2015
(vi) την εναρμόνιση των επιδομάτων του Γεωργικού Ταμείου (ΟΓΑ) με τα υπόλοιπα του συνταξιοδοτικού συστήματος, κατ ‘αναλογία, εκτός αν ο ΟΓΑ συγχωνευθεί με άλλα ταμεία.
Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα λάβει χώρα μέχρι το τέλος του 2017. Το 2015, η διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί μέσω της νομοθεσίας για την ένωση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης σε μια ενιαία οντότητα και η λειτουργική ενοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Περαιτέρω μειώσεις του λειτουργικού κόστους και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποθεμάτων των ταμείων συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της εξισορρόπησης των αναγκών μεταξύ εκείνων των ταμείων που είναι σε καλύτερη θέση και εκείνων που είναι λιγότερο καλή.
Οι Αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία για να αντισταθμιστούν πλήρως οι φορολογικές επιπτώσεις της εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων του 2012 σχετικά με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Παράλληλα με τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα, η μεταρρύθμιση του Ταμείου Κοινωνικής Ασφάλισης θα εξασφαλίσει την αμεροληψία των διαφόρων μεταρρυθμίσεων.
Οι θεσμοί είναι έτοιμοι να λάβουν υπόψη την επίδραση άλλων παραμέτρων εντός του συνταξιοδοτικού συστήματος, ισοδύναμου αποτελέσματος, ώστε να αντικαταστήσουν ορισμένα από τα προαναφερθέντα μέτρα, λαμβανομένων υπόψη των επιπτώσεών τους στην ανάπτυξη και υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα αυτά παρουσιάστηκαν στους Θεσμούς στη φάση του σχεδιασμού και είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα.
5. Δημόσια Διοίκηση, Δικαιοσύνη και Πάταξη της Διαφθοράς
Εφαρμογή νόμου ώστε να υπάρξει:
– μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου, αρχής γενομένης την 1η Ιανουαρίου 2016, που θα θέτει τις βασικές παραμέτρους με ουδέτερο δημοσιονομικό χαρακτήρα και σε συμμόρφωση με τον συμφωνηθέντα μισθολογικό προϋπολογισμό και με ορθή εφαρμογή σε όλο το πλαίσιο του δημοσίου τομέα, συμπεριλαμβανομένης της χαλάρωσης του μισθολογικού βάρους σε όλο το μισθολογικό φάσμα και σύνδεσή του με τις εργασιακές ικανότητες, την απόδοση και την υπευθυνότητα του προσωπικού. (Οι αρχές θα εφαρμόσουν, επίσης, νομοθεσία για τον εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων, έως τα τέλη Νοεμβρίου 2015),
– ευθυγράμμιση των μη μισθολογικών προνομίων όπως των συμφωνιών για άδειες, των μεταφορικών, βάσει των καλύτερων πρακτικών της Ευρωζώνης και με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2016,
– εφαρμογή των νέων μεσοπρόθεσμων ορίων για τον μισθολογικό προϋπολογισμό και του επιπέδου της δημόσιας διοίκησης με στόχο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και διασφάλιση της μείωσης του μισθολογικού προϋπολογισμού σε σχέση με το ΑΕΠ έως το 2019,
– πρόσληψη διευθυντικών στελεχών και σύνδεση της αποδοτικότητας όλων των υπαλλήλων (με στόχο να ολοκληρωθεί η πρόσληψη διευθυντικών στελεχών που θα πραγματοποιηθούν έως την 31η Δεκεμβρίου 2015, διαδικασία η οποία μπορεί να τεθεί υπό αναθεώρηση),
– εφαρμογή ενός νέου πλαισίου κινητικότητας έως το δ’ τρίμηνο του 2015. Το πλαίσιο θα προωθεί τη χρήση του ορισμού της θέσεως εργασίας και θα συνδέεται με μία online βάση δεδομένων που θα περιλαμβάνει όλες τις κενές θέσεις. Η τελική απόφαση για την κινητικότητα των υπαλλήλων θα αποφασίζεται για κάθε υπηρεσία που αφορά. Θα εκλογικεύει την «διάχυση» των υπαρχόντων πόρων και του προσωπικού σε όλο το φάσμα της Γενικής Κυβέρνησης,
– Μεταρρύθμιση του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων, σε ευθυγράμμιση με τις προηγούμενες συμφωνίες. Εφαρμογή μέτρων για τη μείωση του όγκου των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια. Στενή συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές και παροχή τεχνικής βοήθειας για την ηλεκτρονική δικαιοσύνη (e-justice), τη διαμεσολάβηση και τα δικαστικά στατιστικά στοιχεία,
– ενίσχυση της διακυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ. Θα περιλαμβάνει (I) τον ρόλο και τη δομή των Συμβουλευτικών αρχών του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής του Συμβουλίου του Ελεγκτικού Στατιστικού Οργανισμού σε μία Επιτροπή του Ελεγκτικού Στατιστικού Οργανισμού και του ρόλου της Αρχής Ορθής Πρακτικής, (ii) τη διαδικασία πρόσληψης του επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα προσληφθεί ένας πρόεδρος με άρτια επαγγελματικά προσόντα, μέσω διαφωνών διαδικασιών και επιλεγμένων κριτηρίων, (iii) τη συμμετοχή της ΕΛΣΤΑΤ σε κάθε νομοθετική διαδικασία ή άλλη νομική διαδικασία που αφορά στατιστικά θέματα, (iv) άλλα θέματα που αφορούν την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής ανεξαρτησίας, παροχή της δυνατότητας στην ΕΛΣΤΑΤ για επαναπροσδιορισμό των υπαρχόντων μόνιμων θέσεων και την πρόσληψη προσωπικού όταν θεωρηθεί απαραίτητο και την πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού και την κατηγοριοποίηση του θεσμού ως θεσμού εφαρμογής δημοσιονομικής πολιτικής βάσει του νόμου 4270/2014 και τον ρόλο και τις αρμοδιότητες της ΤτΕ για στατιστικά θέματα, σε εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
– Δημοσιοποίηση ενός αναθεωρημένου Στρατηγικού Σχεδίου για τη Διαφθορά έως την 31η Ιουλίου 2015. Μεταρρύθμιση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την περιουσία και τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και εφαρμογή νομοθεσίας κατά του οικονομικού εγκλήματος και των ερευνών για πάταξη της διαφθοράς, η οποία προήλθε και από πολιτική παρέμβαση.
Επιπρόσθετα, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, οι αρχές θα:
– ενισχύσουν τους ελέγχους των δημόσιων οργανισμών και κυρίως των δημοσίων επιχειρήσεων. Ενίσχυση των αρμόδιων υπηρεσιών ώστε να πραγματοποιούν ισχυρούς ελέγχους και να επιτηρούν τις έρευνες ορισμένων υπό έλεγχο αρχών συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων επιχειρήσεων.
– ενισχύσουν τους ελέγχους και τις εσωτερικές διαδικασίες ελέγχων σε ΟΤΑ με υψηλές δαπάνες και των υπό έλεγχο νομικών οργανισμών τους.
– ενισχύσουν τους ελέγχους για περιπτώσεις δημόσιων και ιδιωτικών επενδυτικών θεμάτων, που χρηματοδοτούνται από το κράτος ή συγχρηματοδοτούνται, δημοσίων έργων και δημόσιων προμηθειών (π.χ. τομέας της υγείας, ΣΔΙΤ).
– ενισχύσουν την διαφάνεια, τον έλεγχο αλλά και τα προσόντα των φορολογικών και τελωνειακών αρχών.
– αντιμετωπίσουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον κύκλο προσλήψεων, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες διεργασίες (Central Purchasing και e-Purchasing: ΚΗΜΔΗΣ και ΕΔΗΣΗ) και την ανάγκη ύπαρξης ενός πιο ξεκάθαρου πλαισίου διακυβέρνησης. Εφαρμογή της στρατηγικής βάσει της αξιολόγησης (δ’ τρίμηνο 2015).
– εφαρμόσουν στρατηγική για άμβλυνση των κινδύνων που αφορούν τις δημόσιες προμήθειες (α’ τρίμηνο 2016).
– Αξιολόγηση δύο συγκεκριμένων τομέων, Υγείας και Δημοσίων Έργων, ούτως ώστε να καταστεί κατανοητή η ύπαρξη προβλημάτων που αφορούν την διαφθορά και άλλους κινδύνους και των μέτρων που πρέπει να ληφθούν ώστε να αντιμετωπιστούν. Εφαρμογή της αρμόζουσας στρατηγικής (δ’ τρίμηνο 2015).
6. Φορολογικές αρχές
Θα λάβει τις κάτωθι ενέργειες:
– Υιοθέτηση νομοθεσίας για την εγκαθίδρυση μιας αυτόνομης φοροεισπακτικής αρχής, που προσδιορίζει (i) την νομική υπόσταση της αρχής, την οργάνωση αυτής, την κατάσταση της, και το πεδίο δράσης αυτής της αρχής, (ii) οι εξουσίες και αρμοδιότητες του Διευθύνοντα Συμβούλου και του ανεξάρτητου Συμβουλίου Διοικητών, (iii) η σχέση του ΥΠΟΙΚ και άλλων κυβερνητικών φορέων, (iv) η ευελιξία του ανθρώπινου δυναμικού της αρχής και η σχέση με την Δημόσια Διοίκηση, (ν) αυτονομία του προϋπολογισμού, μέσω δικών του γενικών διευθύνσεων οικονομικών υπηρεσιών και ένα χρηματοδοτικό σχήμα ώστε να ευθυγραμμίζονται τα κίνητρα με την είσπραξη εσόδων και την εξασφάλιση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προυπολογισμού, (νi) αναφορά στην κυβέρνηση και το κοινοβούλιο, καθώς και (νii) άμεση μεταφορά όλων των φορολογικών και τελωνειακών ιδιοτήτων και τελών, καθώς και όλου του σχετικού προσωπικού στο ΣΔΟΕ και άλλων φορέων στην αρχή αυτή.
– περί ειδοποιήσεων κατασχέσεων, οφείλει να υιοθετήσει νομοθεσία ώστε να εξαλείψει το 25% πλαφόν σε μισθούς και συντάξεις, και να μειώσει τα όρια των 1.500 ευρώ, διασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση λογικά επίπεδα διαβίωσης.
Εντατικοποίηση των αγορών για υποδομή μηχανογράφησης / μηχανοργάνωσης ώστε να αυτοματοποιηθεί το σύστημα των e-κατασχέσεων, βελτίωση του κανονισμού για διαγραφή φορολογικών χρεών, εξάλειψη της προσωπικής ευθύνης εφόρων για την δίωξη παλαιών χρεών, απάλειψη περιορισμών στην διεξαγωγή ελέγχων σε φορολογικές δηλώσεις από το 2012, και η επιβολή, αν είναι νομίμως συμβατό, η προ-πληρωμή σε φορολογικές διαφορές.
– τροποποίηση (i) του φόρου από το 2014-15 και των διακανονισμών χρεών ώστε να αποκλείουν τους φορολογούμενους που δεν αποπληρώνουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους, και την υποχρέωση των φορολογικών και ασφαλιστικών αρχών να μειώσουν την διάρκεια αποπληρωμής για όσους έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα, καθώς και η υιοθέτηση επιτοκίων που ισχύουν στην ελεύθερη αγορά, το LDU και KEAO θα αξιολογήσουν από το Σεπτ. 2015 για τους μεγαλο-οφειλέτες, οι οποίοι οφείλουν φόρους και ασφαλιστικές που ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ (π.χ. να επιβεβαιώνει την ικανότητα τους ως προς την πληρωμή ώστε να πάρει διορθωτική ενέργεια) καθώς και (ii) το βασικό σχέδιο διακανονισμού για την ρύθμιση των επιτοκίων, που βασίζονται στην ελεύθερη αγορά, ώστε να ανασταλεί μέχρι το τέλος του 2017 η ανάγκη επιβεβαίωσης από τρίτους και η απαίτηση τραπεζικών εγγυήσεων.
– Υιοθέτηση νομοθεσίας για την επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και περιορισμός της διπλό-εγγραφής ΦΠΑ ώστε να διασφαλίζονται τα έσοδα από ΦΠΑ καθώς και η επιτάχυνση της προμήθειας λογισμικού ανάλυσης δικτύων. Προεδρικό διάταγμα για την σημαντική ενίσχυση και αναδιοργάνωση της διεύθυνσης για την είσπραξη ΦΠΑ ώστε να καταπολεμηθεί η μη καταβολή του μέσω της κυκλικής απάτης τύπου «καρουσέλ» (η οποία πραγματοποιείται στα πλαίσια των ενδοκοινοτικών συναλλαγών και της μετακύλισης του ΦΠΑ). Οι αρχές θα καταθέτουν αίτηση στην επιτροπή της Ε.Ε. για το ΦΠΑ και θα ετοιμάσουν μια αξιολόγηση για την επίδραση που θα έχει μια αύξηση του ορίου για το ΦΠΑ στα 25,000 ευρώ.
– Καταπολέμηση την λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων για τον εντοπισμό αποθηκευτικών χωρών, είτε σταθερά ή κινητά.
– Παραγωγή ενός συνολικού σχεδίου για την τεχνική υποστήριξη προς την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, που συμπεριλαμβάνει (i) εντοπισμό μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, (ii) εισαγωγή ενός εθελοντικού προγράμματος αποκάλυψης καταθέσεων με ανάλογες ποινές, κίνητρα και διαδικασίες επιβεβαίωσης, συμβατές με της καλύτερη διεθνής πρακτική, και χωρίς καμία πρόβλεψη για αμνηστία (iii) αίτηση προς άλλες χώρες της Ε.Ε. για την παροχή πληροφοριών σε ότι αφορά την κυριότητα και απόκτηση περιουσιακών στοιχείων από Έλληνες πολίτες (iv) ανανέωση του αιτήματος για τεχνική βοήθεια προς τις φορολογικές αρχές και η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκμετάλλευση αυτού του πόρου (ν) θέσπιση ενός περιουσιολογίου για να βελτιωθεί ο έλεγχος.
– Ανάπτυξη κοστολογημένου σχεδίου για την προαγωγή των ηλεκτρονικών πληρωμών, χρησιμοποιώντας τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία
– Δημιουργία μιας βάσης δεδομένων για την εξόρυξη γνώσης από βάσεις χρονοσειρών ώστε να ελέγχονται οι ισολογισμοί των μητρικών και θυγατρικών εταιρειών, ώστε να βελτιωθούν τα κριτήρια για την ανάλυση κινδύνων στην μεταφορά τιμολόγησης.
7. Χρηματοπιστωτικός τομέας
Υιοθέτηση: (i) τροπολογιών στο πτωχευτικό κώδικα για εταιρείες και νοικοκυριά, που θα καλύπτουν όλους του οφειλέτες, καθώς και την εναρμόνιση της νομοθεσίας για εταιρείες με το νόμο OCW
(ii) τροπολογίες στον πτωχευτικό κώδικα που αφορά τα νοικοκυριά μέσω της εισαγωγής ενός μηχανισμού που θα διαφοροποιεί τους «στρατηγικούς αφερέγγυους» από τους καλόπιστους οφειλέτες, καθώς και η απλοποίηση και ενίσχυση των διαδικασιών μαζί με την εισαγωγή μέτρων για να μειωθεί ο μεγάλος αριθμός καθυστερημένων υποθέσεων
(iii) τροπολογίες για την άμεση βελτίωση του δικαστικού πλαισίου για θέματα που αφορούν την πτώχευση εταιρειών και νοικοκυριών
(iv) νομοθεσία για την θέσπιση πλαισίου μέσω του οποίου θα δραστηριοποιούνται διαχειριστές για θέματα χρεοκοπίας, χωρίς να αφορά κανένα επάγγελμα αποκλειστικά και με γνώμονα την καλύτερη διεθνή πρακτική και εμπειριών από άλλες χώρες
(ν) ολοκληρωμένη στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα: αυτή η στρατηγική θα προστεθεί στο ανάλογο έγγραφο από το 2013, λαμβάνοντας υπ’οψιν το νέο περιβάλλον και συνθήκες του χρηματοπιστωτικού συστήματος, και με στόχο την επιστροφή των τραπεζών σε ιδιωτικά συμφέροντα μέσω της προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών καθώς και την επίτευξη ενός βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης στο μεσοδιάστημα, και
(νi) μια ολιστική στρατηγική για την επίλυση του θέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με την βοήθεια ενός στρατηγικού συμβούλου.
8. Αρχή μιας συμβουλευτικής διαδικασίας για την αναθεώρηση όλου του φάσματος των υφιστάμενων θεμάτων στην αγορά εργασίας, με γνώμονα τις πρακτικές που ισχύουν αλλού στην Ευρώπη. Παρατηρήσεις σε αυτήν την διαδικασία θα δοθούν από διεθνείς οργανισμούς, όπως η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας. Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καθοριστούν σε συνεργασία με τους Θεσμούς. Σε αυτό το πλαίσιο, η νομοθεσία για ένα νέο σύστημα συλλογικών συμβάσεων θα είναι έτοιμη μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2015. Οι αρχές θα πάρουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας ώστε να εμπεδωθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων εταιρειών και για να προστατεύονται οι υπάλληλοι και να διασφαλίζονται τα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα.
9. Αγορά προϊόντων
Εφαρμογή νομοθεσίας ώστε:
– να εφαρμοστούν όλες οι εναπομείνασες συστάσεις από την εργαλειοθήκη Ι ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ, εκτός των Over The Counter φαρμακευτικών προϊόντων, ξεκινώντας με: τουριστικά λεωφορεία, άδειες φορτηγών, κώδικας προστατευμένων παραδοσιακών τροφίμων, κώδικες στα υλικά οικοδομών και όλες τις συστάσεις της εργαλειοθήκης ΙΙ του ΟΟΣΑ για χυμούς και πετρελαϊκά προϊόντα,
– να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να ενισχυθεί άμεσα η ευμάρεια των καταναλωτών θα εφαρμοστεί μία νέα ανταγωνιστική διαδικασία, σε συνεργασία και με την τεχνική βοήθεια του ΟΟΣΑ, αναφορικά με το χονδρεμπόριο, τις κατασκευές, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα ΜΜΕ. Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στο α’ τρίμηνο του 2016. Οι προτάσεις θα εφαρμοστούν έως το β’ τρίμηνο του 2016.
– να «ανοίξουν» τα κλειστά επαγγέλματα των μηχανικών, των συμβολαιογράφων, των λογιστών και των δικαστικών επιμελητών και απελευθέρωσης της αγοράς τουριστικών ενοικίων.
– μείωση των μη αμοιβαίων, κοινωνικών χρεώσεων και ευθυγράμμιση των μη κοινωνικών χρεώσεων στις παρεχόμενες υπηρεσίες,
– μειωθεί η γραφειοκρατία, συμπεριλαμβανομένων των οριζόντιων απαιτήσεων για επενδύσεις και των δραστηριοτήτων χαμηλού ρίσκου όπως συστήνει η Παγκόσμια Τράπεζα και του διοικητικού βάρους για των επιχειρήσεων βάσει των συστάσεων του ΟΟΣΑ και (ii) δημιουργία μίας επιτροπής για τις ένδο-υπουργικών διαδικασιών νομοθέτησης. Τεχνική βοήθεια από την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να επιτευχθεί η εφαρμογή της χαλάρωσης των απαιτήσεων για παροχή αδειών
– σχεδιαστούν ηλεκτρονικά one-stop shops για επιχειρήσεις μέσω ανάλυσης των πληροφοριών για τις υποχρεώσεις που οι επιχειρήσεις πρέπει να εφαρμόσουν και να βοηθηθεί ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη των αναγκαίων εργαλείων και δομών (γ’ τρίμηνο 2015). Δημιουργία της θεσμικής και συνεργατικής δομής, καταγραφή των επιχειρηματικών διαδικασιών συμπεριλαμβανομένων, καθορισμός και καταγραφή των πληροφοριών για τις υποχρεώσεις και τις θεσμικές διαδικασίες και την εκπαίδευση των αξιωματούχων (δ’ τρίμηνο 2015). Εφαρμογή το α’ τρίμηνο του 2016.
– υιοθετηθεί η μεταρρύθμιση στην αγορά φυσικού αερίου και ο ειδικός οδικός της χάρτης και ακολούθως θα υπάρξει εφαρμογή.
– λήψη μη μετατρέψιμων μέτρων (συμπεριλαμβανομένης και της ανακοίνωσης της κατάθεσης των προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας διαχείρισης του ηλεκτρικού συστήματος, ΑΔΜΗΕ ή να εφαρμοστεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 μία εναλλακτική δομή, με ισοδύναμα αποτελέσματα από άποψης ανταγωνισμού, σε πλήρη εφαρμογή με τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές ώστε να καταστεί πλήρως ανεξάρτητος από τη ΔΕΗ, ενώ θα διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του.
Αναφορικά με την αγορά ενέργειας, οι αρχές θα αναμορφώσουν την ικανότητα του συστήματος πληρωμών και άλλων κανόνων της αγοράς ηλεκτρισμού ώστε να αποφευχθεί ότι ορισμένα εργοστάσια αναγκάζονται να λειτουργούν χαμηλότερα από το βιώσιμο κόστος και να αποτρέψει τα προβλήματα από τις εκπρόθεσμες οφειλές της ΔΕΗ και του οργανισμού λειτουργίας της αγοράς. Καθορισμών των χρεώσεων της ΔΕΗ βάσει του κόστους, συμπεριλαμβανομένης και της αντικατάστασης του μειωμένου κατά 20% του μειωμένου τιμολογίου για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και να ενημερώσει την Κομισιόν σχετικά με την πρόσβαση των ιδιωτών παραγωγών σε φθηνές πηγές παραγωγής ρεύματος στις οποίες έχει πρόσβαση η ΔΕΗ μέσω δημοπρασιών (ΝΟΜΕ). Οι αρχές θα συνεχίσουν την εφαρμογή του οδικού χάρτη ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της Ε.Ε. και θα εφαρμόσουν ένα νέο πλαίσιο στήριξης των εναλλακτικών μορφών ενέργειας και των στόχων για ενεργειακή αποτελεσματικότητα και θα προχωρήσουν στην αναθεώρηση της ενεργειακής φορολόγησης. Οι αρχές θα ενισχύσουν την οικονομική και λειτουργική ανεξαρτησία του οργανισμού ελέγχου της ηλεκτρικής ενέργειας.
10. Ιδιωτικοποιήσεις
– Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα βελτιώσει το Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσίας το οποίο θα περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στην «κατοχή» του έως την 31η Δεκεμβρίου 2014. Το υπουργικό συμβούλιο θα εφαρμόσει το πρόγραμμα.
– Προκειμένου να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των δημοπρασιών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλες τις εναπομείνασες κυβερνητικές πράξεις, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών αεροδρομίων, τον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό (ο πλήρης κατάλογος στο Τεχνικό Μνημόνιο). Αυτή η λίστα των ενεργειών ανανεώνεται τακτικά και η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι οι εναπομείνασες ενέργειες θα προωθηθούν στον ορθό χρόνο.
– Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν τις ημερομηνίες για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης όχι αργότερα από τα τέλη Οκτωβρίου 2015 και για ΤΡΑΙΝΟΣΕ Rosco, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στους όρους που ισχύουν.
– Η κυβέρνηση θα μεταφέρει το ποσοστό που κατέχει στον ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ.
– Θα λάβει ουσιαστικά και μη αναστρέψιμα βήματα για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων βάσει των υπαρχουσών συνθηκών και με τους υπάρχοντες προωθούμενους αναδόχους.
Πηγή: Newsbomb
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα like στη σελίδα μας