Έκπληκτοι έμειναν χθες το μεσημέρι το πλήρωμα και ο ιδιοκτήτης του αλιευτικού σκάφους ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΣ154 , Γιώργος Μαντές και Αρίστος Ντρένιος , όταν αντίκρισαν δίπλα στο σκάφος τους, εκεί που ψάρευαν ανοιχτά των Καμένων Βούρλων, μια φάλαινα που το μήκος της ήταν γύρω στα 12 μέτρα.
Όπως δήλωσε στο LamiaReport ο προιστάμενος της Διεύθυνσης Αλιείας της Π.Ε. Φθιώτιδας Δημήτρης Ρίζος, Βιολόγος-ιχθυολόγος Msc.,
είναι η πρωτη φορά που εμφανίζεται πτεροφάλαινα στον Μαλιακό – Βόρειο Ευβοικό!
H πτεροφάλαινα (Balaenoptera physalus) είναι ο «αγαθός και σβέλτος» κάτοικος της Μεσογείου και των θαλασσών μας και κολυμπάει ορισμένες φορές και ανάμεσά μας, με ταχύτητες που αγγίζουν τα 37 χιλιόμετρα την ώρα.
Με καρδιά στο μέγεθος ενός μικρού αυτοκινήτου, μήκος που φτάνει τα 23 μέτρα, βάρος που μπορεί να φτάσει τους 75 τόνους και προσδόκιμο ζωής τα 100 χρόνια, η εντυπωσιακή πτεροφάλαινα είναι η μοναδική φάλαινα που έχει σταθερή παρουσία στα ελληνικά νερά.
Το χρώμα της είναι γκρι (είτε σκούρο είτε πιο ανοικτό) ενώ η κοιλιά της είναι άσπρη. Ξεχωρίζει για τη σχετικά υπερυψωμένη αναπνευστική οπή της, η οποία αποτελείται από δύο συμμετρικά και ανεξάρτητα ρουθούνια.
Η εκπνοή της εκτοξεύεται κάθετα και φτάνει ακόμα και τα 6 μέτρα σε ύψος οπότε και είναι ορατή από απόσταση μεγαλύτερη των δύο ναυτικών μιλίων.
Τρέφεται με ζωοπλαγκτόν, κριλ (που μοιάζει με μικρές καραβίδες) καθώς και με μικρά ψάρια.
Όπως όλες οι φάλαινες, έτσι και η πτεροφάλαινα περνά από τη φάση αναπαραγωγής στη φάση διατροφής. Οι πτεροφάλαινες της Μεσογείου σε αντίθεση με τις φάλαινες παγκοσμίως, παραμένουν όλο το χρόνο στα νερά της Μεσογείου ενώ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες για λόγους διατροφής τις βρίσκουμε συνήθως στη θάλασσα της Λιγουρίας (μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας).
«Στην Ελλάδα, δεν έχουμε ακριβή στοιχεία για τον πληθυσμό τους. Αυτό όμως που γνωρίζουμε είναι ότι εντοπίζονται σταθερά στα ανοιχτά του Ιονίου Πελάγους, αν και περιστασιακά πλησιάζουν και κοντά στις ακτές όπως και στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Η μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζουν οι πτεροφάλαινες είναι η σύγκρουση με τα σκάφη, που μπορεί να τις οδηγήσει ακόμη και στον θάνατο. Η Ελλάδα αποτελεί κομβικό σημείο της Μεσογείου, μιας λεκάνης που παρότι καλύπτει μόλις το 0,8% των παγκόσμιων ωκεανών είναι δίαυλος για το 30% της διεθνούς ναυσιπλοΐας. Ως εκ τούτου, ο θόρυβος των μεγάλων πλοίων που διέρχονται από περιοχές σημαντικές για τα κητώδη και εκπέμπεται σε 24ωρη βάση, επηρεάζει και απειλεί ποικιλοτρόπως τα θαλάσσια θηλαστικά.
Η ρύπανση, η παρενόχληση από τα σκάφη αναψυχής, η ηχορύπανση, η κλιματική αλλαγή, η όχληση και οι στρατιωτικές ασκήσεις και έρευνες για υδρογονάνθρακες, είναι κοινές απειλές για όλα τα θαλάσσια θηλαστικά και για τις φάλαινες», είπε ο κ. Δημήτρης Ρίζος.
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα like στη σελίδα μας