Η Δαμανάκη ομολόγησε πώς είναι Εβραία στήν βουλή στις 3/12/1996….εκεί είχε ειπωθεί πώς ο τότε υπουργός εξωτερικών του Σημίτη Χρήστος Ροζάκης είναι Εβραίος. Η Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου Εβραία τό είπε στόν Οικονομέα…
Η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» το 2012 είχε γράψει :
ΕΚΔΟΣΗ. Η παρουσία και η δράση των Ισραηλιτών στην πολιτική ζωή του τόπου αποτελεί μια άγνωστη πτυχή της εβραϊκής ιστορίας για το ευρύτερο κοινό. Ειδικά της περιόδου των αρχών του περασμένου αιώνα κατά την οποία οι πολυπληθείς εβραϊκές κοινότητες έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στις εκλογικές αναμετρήσεις. Το ανεξερεύνητο αυτό κεφάλαιο επιχειρεί να προσεγγίσει στο νέο του βιβλίο ο φιλόλογος συγγραφέας Λέων Α. Ναρ «Οι Ισραηλίτες βουλευτές στο ελληνικό Κοινοβούλιο (1915-1936)».
Στην έκδοση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, ο φιλόλογος-συγγραφέας καταγράφει τις εκλογικές αναμετρήσεις της ισραηλιτικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από το 1915 ώς το 1936 σε άμεσο συσχετισμό με τα ενδοκοινοτικά ιδεολογικά ρεύματα (σιωνιστικά, σοσιαλιστικά και αφομοιωτικό). Από τη μελέτη του στα εβραϊκά αρχεία, στη βιβλιοθήκη και το ίδρυμα της Βουλής προκύπτει ότι στις 10 βουλευτικές εκλογές, μια επαναληπτική και δύο γερουσιαστικές, 38 συνολικά Εβραίοι πολιτεύτηκαν, 21 εκλέχτηκαν τουλάχιστον για μια φορά, κάποιοι εξελέγησαν περισσότερες από μία ενώ οι έδρες που κατέλαβαν στη Βουλή ήταν συνολικά 32.
Και βέβαια μια απλή αριθμητική καταγραφή της συμμετοχής των Εβραίων στο ελληνικό Κοινοβούλιο, ελάχιστο ενδιαφέρον θα παρουσίαζε αν δεν γίνουν κατανοητές οι συνθήκες που επικρατούσαν τις πρώτες τρεις δεκαετίες του 20ού αιώνα. Στην ατμόσφαιρα εκείνης της εποχής, καθώς και στις αγορεύσεις των Εβραίων βουλευτών που εκφώνησαν στη Βουλή, διεισδύει ο συγγραφέας εξετάζοντας τις μεταβλητές και τα γεγονότα που επηρέαζαν τις πολιτικές εξελίξεις: στάση Βενιζέλου, πυρκαγιά του ’17 με τα 2/3 του πληθυσμού άστεγα, αντίδραση Ισραηλιτών για το μέτρο των χωριστών εκλογικών τμημάτων, έξαρση του αντισημιτισμού και αντιμετώπιση από τον Τύπο της εποχής -ειδικά από τη Μακεδονία- συσχετισμούς με άλλες εκλογικές αναμετρήσεις -δημοτικές και ενδοκοινοτικές- εσωτερικές διαφοροποιήσεις στο πλαίσιο της εβραϊκής κοινότητας, αλλά και την εξέλιξή της από πλειοψηφούσα, πληθυσμιακά, ομάδα στη Θεσσαλονίκη σε θρησκευτική μειονότητα.
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα like στη σελίδα μας