Ο ‘Αγιος Συμεών ο Θεοδόχος που γιορτάζει σήμερα, θεωρείται ο προστάτης των εμβρύων και των εγκύων.
Όπως η παρετυμολογία του Αγίου Τρύφωνος, Τρύφων-Τρύφος -τρυφερός τον συσχετίζει με τη βλάστηση, έτσι και του Αγίου Συμεών, σε συνδυασμό με την υποδοχή του νηπίου Ιησού στο Ναό την ημέρα της Υπαπαντής, τον συσχετίζει με το σημάδεμα: Από το Συμεών – Συμιός -Σημιός παράγεται το σημειώνω, σημάδι, σημάδεμα. Ο Άγιος Συμεών θεωρείται προστάτης των εγκύων, οι οποίες τηρούν την αργία του και αποφεύγουν οποιαδήποτε εργασία την ημέρα της γιορτής του, για να μη σημαδευτεί το παιδί που έχουν στην κοιλιά τους. Ιδιαίτερα δε, τα παλαιότερα χρόνια, απέφευγαν τη χρήση μαχαιριών, ψαλιδιών και άλλων κοπτικών εργαλείων που είναι συνδεδεμένα με τα σημάδια που προκαλούν. (Όλα αυτά μέσα στοπλαίσιο της λαϊκής πίστης και ευλάβειας που ίσως να μην είναι τόσο ορθά “δογματικά”, αλλά για τους ανθρώπους της εποχής εκείνης είχαν την δική τους αξία…).
Σύμφωνα με την παράδοση, η έγκυος μόλις άγγιζε κάτι απαγορευμένο (μαχαίρι,ψαλίδι, βελόνα κ.ά.) έπιανε ένα μέρος του σώματός της που ήταν σκεπασμένο με ρούχο, ώστε να αποτυπωθεί εκεί το υποτιθέμενο σημάδι. Εναλλακτικά, έλιωνε αλάτι, βύθιζε το χέρι της στο νερό και το σκούπιζε στο πίσω μέρος του σώματός της, απαγγέλοντας το δίστιχο: «Ό,τ’ έπιασα, ό,τ’ έκαμα, οπίσω μου να πάει/και σαν τ’ αλάτι που ’λιωσε έτσι και αυτά να λιώσουν».
Εκτός από τις έγκυες, την ημέρα της εορτής του Αγίου Συμεών, αργούσαν και οι κύριοι των ζώων, για να μην γεννηθούν «σημειωμένα» (σημαδεμένα) τα νεογνά τους.
Οι τρεις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου με τις ισάριθμες εορτές (Αγίου Τρύφωνα, Υπαπαντής, Αγίου Συμεών) ονομάζονται Συμόγιορτα.
Πηγή: antexoume.wordpress.com, sansimera.gr